Els vaixells dels ports espanyols contaminen més que 30 ciutats

12/12/2019 Medi Ambient


Un creuer turístic, aquesta temporda, al port de Palamós.

Un creuer turístic, aquesta temporda, al port de Palamós.

Un estudi europeu alerta que els vaixells dels ports espanyols contaminen més que el total dels cotxes de 30 grans ciutats. L'informe, debatut aquesta setmana en la cimera del clima que s'ha fet a Madrid, també assenyala que els creuers emeten cinc vegades més CO2 per passatger i quilòmetre que la flota d'automobils de passatgers a Europa. L'alcalde Lluís Puig, diu que el propi sector treballa per fer canvis al respecte i recorda que l'impacte d'aquesta activitat a Palamós és menor que en d'altres ports de més dimensions.

El canvi climàtic ha estat aquesta setmana protagonista de l'actualitat. La cimera celebrada a Madrid ha debatut sobre l'emergència mediambiental. Un estudi de la Federació Europea d'ONGS Transport and Environment, entre les què hi ha Ecologistes en Acció i Ecodes, ha donat unes dades especialment preocupants pel què fa a la contaminació dels vaixells. En només un any, el transport per mar va emetre 17 milions de CO2 a la costa espanyola mentre que tots els vehicles que circulen a les 30 principals ciutats de l'Estat n'emeten uns 12. Espanya és el segon país més responsable d'emissions de gasos d'efecte hivernacle d'origen marítim. Les emissions provenen de la crema de combustibles fòssils en la propulsió dels motors o la producció d'electricitat per a equips auxiliars. L'estudi demana una norma al sector per reduir els gasos.

En els últims anys s'ha consolidat un ampli consens a nivell institucional i del teixit econòmic i social a la Costa Brava, que defensa l'activitat de creuers com una bona oportunitat de portar turistes, especialment fora de temporada alta. Palamós n'es un bon exemple, havent-se convertit en el segon port de Catalunya de turisme de creuer, després del de Barcelona. Una activitat que, no obstant, també s'ha qüestionat per l'impacte mediambiental que pot tenir. L'alcalde de Palamós, Lluís Puig, ha explicat que el propi sector dels creuers vol introduir canvis per minimitzar el dany en el medi. Ha recordat, en tot cas, que per volum, l'impacte d'aquesta activitat és molt menor a Palamós si el comparem amb ports com el de Barcelona.



L'informe europeu desmenteix, però, que el sector del transport marítim faci gaire res per resoldre el problema. De fet, critica la permissivitat de la normativa europea amb les empreses. Detalla que el transport marítim és l'únic sector que no està obligat a reduir les seves emissions de diòxid de carboni ni ha de complir mesures de fiscalitat per la contaminació que genera. Només han d'informar la Unió Europea del seu consum de combustible i no han de pagar impostos pel seu ús. La nova presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen, vol abordar aquesta qüestió aviat.



Totes les notícies:

Fem servir cookies per a millorar els nostres serveis, cerques i informació mostrada. Si segueix navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Aquest missatge no es tornarà a mostrar.

Més informació...