REPORTATGE: Avantatges i inconvenients de les línies aèries de baix cost

22/07/2003 Turisme


Al reportatge d'avui farem un sondeig sobre com afecta, en positiu i en negatiu, la potenciació de l'aeroport de Girona Costa Brava, amb l'arribada de companyies de vols econòmics. ¿S'està notant més la presència de turistes anglesos, alemanys, irlandesos o italians a la Costa Brava a través de l'aeroport? o només vénen per qüestió de negocis? Al reportatge d'avui parlarem d'aquest aspecte.Companyies com Ryanair, Easyjet, Virgin, Buzz o filials de les grans empreses aèries estan menjant-se, literalment, el mercat dels passatges comercials de trajectes amb avió.
Al nostre territori som testimonis des de fa relativament poc d'aquest fenomen, que ha revolucionat d'una manera contundent la nostra percepció sobre aquest fet.
La veritat és que algunes companyies aèries de baix cost, com Easyjet o l'absorvida Go Fly, operaven des de feia pocs anys des de Barcelona, i molta gent ja se'n beneficiaven dels preus i les polítiques de mercat amb el lema de "baix cost".
Ara, des del febrer del 2002, tenim a casa nostra un exemple que està revolucionant el mercat, i està canviant les estructures de funcionament d'un aeroport com el de Girona. Estem parlant de la companyia irlandesa Ryanair, que amb la seva política de preus baixos transporta un volum més que considerable de viatgers des de les destinacions de Frankfurt, Londres, Glasgow, Dublin i fins i tot Brussel.les. Això fa que també hi hagi una interacció, i molts gironins i barcelonins utilitzin aquests serveis per desplaçar-se a aquestes ciutats i fer negoci.
Hi ha moltes coses a dir, però comencem pel començament. Quan parlem de companyies aèries de baix cost no estem parlant d'un avió que vagi amb pedals, sinó que la companyia ha fet un esforç per abaratir preus al màxim, sortint a preus de vegades ridículs. Anar i tornar de Londres per poc més de 60 euros era quelcom impensable fa uns anys, o anar a Milà a preu baix, també.
L'estratègia per abaratir preus és augmentar al màxim la capacitat de l'avió. La compra dels bitllets es fa per internet, cosa que suposa estalviar personal en les oficines. Els aeroports de sortida i arribada es mira que siguin de segona fila, perquè els de primera tenen uns preus més elevats per utilitzar-los. També, en molts casos, s'estalvien altres despeses, com la impressió de bitllets, o es busquen alternatives al braç articulat que serveix de túnel per als passatgers. Tampoc no es dóna menjar gratuït a bord, sinó que si es vol un cafè o un entrepà s'ha de pagar. Al marge d'això, podríem dir que la resta és igual que un avió convencional.
Ara que ja sabem de què parlem, anem a comprovar què pensen alguns dels responsables turístics de la nostra zona arran de la potenciació d'aquest tipus de vols a l'aeroport de Girona. Hem parlat amb el Gerent de la Unió d'Associacions d'Hostaleria de la Costa Brava Centre, Martí Sabrià, amb el president de la Cambra de comerç, Josep Colomer, i amb el regidor de Turisme de l'Ajuntament de Palamós, Joan Mármol. Els tres donen com a idea que no hi ha referents negatius amb aquestes línies, i que tot són avantatges. Abaixar el preu del bitllet de l'avió no implica que el turisme que arribi sigui de menys nivell adquisitiu. Mentre l'oferta turística de la zona sigui de qualitat, el preu del bitllet d'avió és poc influent, en aquest cas.
El president de la Cambra de Comerç de Palamós, Josep Colomer, considera que és un encert totes les polítiques que s'han seguit per potenciar l'aeroport de Girona, i convertir-lo en un referent per a companyies aèries de baix cost. A més, creu encertat que l'aeroport de Girona se'l conegui com "Barcelona-Costa Brava". Això, que pot semblar polèmic, no ho és, si es té un sentit pràctic del turisme. Si mireu els aeroports que hi ha a Gran Bretanya, molts porten l'epígraf de Londres, tot i estar a dues hores de camí, com pot ser el cas de Girona. No tothom podria situar Luton o Stansted. En canvi, amb el nom de Londres al davant, sabem que aquest avió ens deixarà a la perifèria de la capital anglesa. Escoltem les raons que dóna el president de la Cambra de Comerç, Josep Colomer.

TALL COLOMER

El regidor de Turisme de l'Ajuntament de Palamós, Joan Mármol, opina també que incrementar l'oferta de vols i freqüències a l'aeroport de Girona pot portar molta gent a la Costa Brava, i per això ho veu un fet positiu per a l'economia local. Sentim el regidor.

TALL MÁRMOL

Des de la Unió d'Associacions d'Hostaleria de la Costa Brava Centre, el seu gerent, Martí Sabrià, també veu amb bons ulls aquesta nova proposta. Tal com argumenta, hi ha poca relació entre el cost del bitllet i el nivell adquisitiu del qui arriba a casa nostra. Amb tot, convé tenir una cosa clara. Entre el 85% i el 90% de la gent que arriba a l'aeroport de Girona pensen que arriben a Barcelona, i ho fan pensant amb això. La majoria es desvia cap a la ciutat comtal, i la idea és lluitar per començar a canviar la tendència, i fer que cada vegada vingui més gent cap a la Costa Brava.

Martí Sabrià, com sentíeu, opina que amb aquestes companyies s'obre un ventall nou de potencials clients, que poden agafar-se tres o quatre dies de vacances fora de temporada. Fa dos o tres anys, amb l'aeroport inactiu, això era impensable. Ara, la situació ha canviat, i destins com Palamós, poden ser més propers per als belgues, anglesos, italians o alemanys que vulguin estar-s'hi pocs dies. De moment, tothom hi veu avantatges.



Totes les notícies:


Fem servir cookies per a millorar els nostres serveis, cerques i informació mostrada. Si segueix navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Aquest missatge no es tornarà a mostrar.

Més informació...