16/08/2001 Societat
L'Associació de Veïns de Sant Joan està dissenyant una campanya per recuperar els noms antics o els motius amb els quals eren conegudes les cases i masies del nucli. En principi, al mes de setembre s'engegarà aquesta campanya. Es planteja comptar amb l'ajuda dels centres dels escolars, per tal que els nens i nenes col.laborin en el gravat d'unes plaques de ceràmica, que identifiquin els noms populars de les cases, tal com se les coneixia antigament. Es recuperen noms com Cal Fesol, ca l'Anguila, Cal Sisó Coix o Cal Piló. Aquesta serà el tema del reportage d'avui. És un reportatge de Maria Pascual i Mireia GarciaL'associació de veïns de Sant Joan vol recuperar part de la tradició del nucli, i està impulsant una campanya per tal de recordar elements populars el seu passat. Per aquest motiu han decidit posar en marxa una interessant iniciativa, que és rescatar de l'oblit el motiu o el sobrenom que rebien les cases més antigues, o els indrets més populars.
Noms com "Cal Piló", Can Xupeto, "Ca l'Anguila", "Cal Fesol", o "Cal Sisó coix", són alguns dels sobrenoms que es volen recuperar. S'està començant una crida, per tal que entre l'Associació i els propietaris es pugui investigar els noms amb què es coneixien els habitatges. De fet, es tracta de recercar dades, a la manera de Sherlock Holmes. Després de conèixer els noms, es farà una placa de ceràmica, per tal que tothom que passi per davant coneixerà una mica més la història del nucli.
La iniciativa ha sorgit de l'Associació de Veïns, a l'espera que sigui un projecte comú en el qual el màxim de gent hi vulgui participar. Així ho explica la presidenta de l'Associació de Veïns de Sant Joan, Mercè Garcia:
Tall 1 (M1)
L'elaboració de les plaques, en principi, es vol que corri a càrrec dels centres escolars, especialment el centre de Sant Joan, l'escola Vila-Romà. Encara no s'ha concretat el tema amb l'equip directiu de l'escola, per les vacances escolars. En cas que no sigui possible que ho facin els nens, les plaques les faria una empresa especialitzada de ceràmica. Dóna més detalls Mercè Garcia:
Tall 2 (M2)
L'Associació de Veïns proposa fer una primera tongada serà de 15 o 20 plaques. D'aquesta manera, és probable que altres propietaris se sentin interessats per copiar l'exemple, i recuperar els noms o motius de les cases. Està previst que un cop acabat l'estiu es posi en marxa aquest projecte. En un principi, la subvenció de les plaques podria córrer a càrrec de l'Associació, però no es descarta la participació del propietari. Ens ho aclareix la presidenta de l'Associació de veïns de Sant Joan, Mercè Garcia:
Tall 3 (M3)
És una iniciativa que implica a l'escola i a la gent que hi viu al nucli. A partir d'aquesta proposta, es podrà tornar a sentir a parlar d'indrets com com "Ca l'Anguila", "Cal Fesol", "Cal Sisó coix" o Ca la Pasquala.
Estem segurs que la iniciativa serà un èxit i contribuirà a la difusió de la història del nucli.
Totes les notícies:
19/09/2026 - Esports El Palamós CF debuta a la lliga amb una derrota davant el Lloret (2-0)
El Palamós ha perdut per dos gols a zero davant el Lloret en el primer partit de la temporada...
18/09/2026 - Serveis La italiana Grandi Navi Veloci s'interessa per tenir una línia marítima regular amb Palamós
La companyia de ferris italiana Grandi Navi Veloci ha mostrat el seu interès per incorporar...
18/09/2026 - Serveis Segona escala de la setmana del creuer Silver Ray
El creuer Silver Ray arribarà demà dissabte al port de Palamós, en la que serà la seva segona...
18/09/2026 - Política Els presidents de l'ANC i del Consell de la República, protagonistes d'un col·loqui a Palamós
La territorial de l'Assemblea Nacional Catalana Badia de Palamós organitza aquest dissabte un...
18/09/2026 - Cultura Homenatge festiu al dj i productor palamosí David Monje
El dj i productor musical palamosí David Monje, que va morir aquest any a causa de la malaltia de...