06/07/2026 Successos - Jordi Rodríguez
Els bombers van aconseguir estabilitzar l'incendi dissabte a la nit. (Foto: Bombers de la Generalitat).
Bombers de la Generalitat fa una crida a la responsabilitat de la ciutadania davant el risc extraordinari d'incendi que hi ha aquesta setmana, coincidint amb la segona onada de calor del que portem d'estiu. Els professionals d'aquest cos, que continuen treballant per declarar controlat el foc de les Gavarres, actuaran amb l'estratègia d'evitar una situació de simultaneïtat d'incendis. Per això, els que es produeixin s'atacaran amb molta contundència des dels primers moments per evitar que es facin grans.
Al Baix Empordà, l'incendi de les Gavarres, que ha cremat 2.200 hectàrees, està estabilitzat des d'última hora de la nit del dissabte, però es continua treballant per rematar els més de 40 quilòmetres de perímetre que té la zona cremada i evitar que hi hagi represes. Mari Muñoz, sotsinspectora de Bombers de la Generalitat.
Els efectius d'extinció a la zona ja són més reduïts. Ara els Bombers treballen amb 184 efectius. Són 40 dotacions, amb 25 vehicles aigua i 15 de comandament, i 2 mitjans aeris. Es manté una vigilància activa dels punts calents a l'interior del perímetre, amb molta atenció a l'evolució de la marinada i la calor, que es preveu molt intensa. Ahir, els bombers van treballar un 80% dels més de 40 quilòmetres de perímetre de l’incendi. Aquesta matinada passada, però, hi ha hagut una petita revifada a la zona de la urbanització Mas Ambrós de Calonge, de manera que caldrà esperar tot el dia d'avui per, si és el cas, donar l'incendi per controlat.
Efectius del Grup d’Estructures Col·lapsades, d'altra banda, van revisar ahir 79 edificacions del perímetre, 25 de les quals van quedat afectades. Des d'ahir al migdia estan aixecats els confinaments, però es mantenen les restriccions d'accés a la zona de l'incendi. Continuen tallades al trànsit les carreteres de la Ganga i de Romanyà, amb pas permès només als veïns a la GIV-664, entre Cassà de la Selva, i Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’Heura.
Protecció Civil de la Generalitat manté el pla INFOCAT en fase d’emergència i el pla PROCICAT en alerta per la onada de calor, que es pot allargar fins divendres. Fins a aquest dia està restringit l'accés a la totalitat de l'espai natural Massis de les Gavarres. Mentre duri l’activació, el cos d’Agents Rurals reforça la prevenció d’incendis forestals i la vigilància. Aquesta es fa conjuntament amb les Agrupacions de Defensa Forestal i els cossos de seguretat, que col·laboren en els tancaments i en la vigilància. S’han incorporat 3 patrulles d'Agents Rurals encarregades d’establir el perímetre de la zona afectada i de gestionar els tancaments, així com una altra patrulla destinada a donar suport a les tasques d’emergència adreçades a la població. També es compta amb el suport del Grup de Suport Aeri dels Agents Rurals, que participa en la delimitació del perímetre des de l’aire.