12/05/2026 Societat - Jordi Rodríguez
Enric Marsal, Jutge de Pau de Palamós, oficiant un casament civil, en una imatge d'arxiu.
Han passat ja més de 13 mesos des de l'entrada en vigor de la Llei sobre mesures d'eficiència del servei públic de la justícia, l'anomenada 'Llei Bolaños', que va provocar que els jutjats de pau deixessin de fer casaments civils. Es tractava d'un error en la redacció del document que, en teoria, s'havia de resoldre amb facilitat. Passat aquest temps, però, el més calent és a l'aigüera.
Francesc Leiva és el Jutge de Pau substitut de Palamós. Ahir va passar pel programa d'aquesta casa 'Palamós al dia' i va explicar què va provocar que els jutjats de pau deixessin de fer casaments.
Aquesta contingència es podria resoldre amb un simple Reial Decret que modifiqués la llei en qüestió. De portes enfora el consens polític perquè es faci és total, però en la pràctica ningú posa el fil a l'agulla. El resultat és que, des de fa més de 13 mesos, els casaments només els poden fer els ajuntaments, els jutjats d'instància, o les notaries. L'any 2024, el Jutjat de Pau de Palamós en va fer 87. El seu titular, Enric Marsal, explica que retirar-los aquesta competència ha provocat un col·lapse.
Als jutjats de pau la celebració del casament civil és un acte administratiu gratuït. Als ajuntaments també, però se sol aplicar una taxa pel lloguer del recinte on es fa la cerimònia. Els notaris, per la seva banda, cobren honoraris per fer el tràmit.
Totes les notícies:
28/09/2026 - Política JuntsxCat demana al parlament la millora de l'institut escola Vila-romà
Junts per Catalunya ha presentat una proposta de resolució al Parlament, per desencallar el...
28/09/2026 - Societat L'hospital de Palamós digitalitza les biòpsies
El Servei d'Anatomia Patològica de l'hospital de Palamós ha començat el procés de...
28/09/2026 - Serveis Els càmpings gironins demanen millores en el transport públic
El sector dels càmpings gironinis reclama millores en el transport públic i enllaços més...
28/09/2026 - Societat L'Associació de Donants de Sang de Girona fa 50 anys
L'Associació de Donants de Sang de Girona va celebrar ahir, en un acte al Teatre Municipal de la...
28/09/2026 - Societat Calonge i Sant Antoni cedeix 2 solars per a habitatge protegit
L'Ajuntament de Calonge i Sant Antoni ha conveniat amb l'Agència de l'Habitatge de Catalunya la...