14/01/2025 Societat - Jordi Rodríguez
Un pescador de Palamós. (Foto: Confraria de Pescadors de Palamós).
Una tercera part dels pescadors de Palamós arribaran a l'edat de jubilació en el termini de 4 o 5 anys i el seu relleu no està garantit. Per bé que torna a haver-hi joves que s'interessen per treballar en aquest sector, la resposta no és suficient per cobrir el gran dèficit de professionals que s'ha generat en els últims anys. El relleu generacional s'ha convertit en un dels problemes més destacats que ha d'afrontar el sector pesquer de cara a un futur immediat.
La Generalitat va destinar l'any passat 19 milions d'euros a un pla per mostrar la pesca com un sector laboralment atractiu, facilitant la incorporació de noves generacions que en garanteixin la continuïtat. Això ha implicat fer pràctiques remunerades a bord d’embarcacions pesqueres, per a joves desocupats. Uns joves que prèviament s’han format com a mariners pescadors, i han cursat una formació bàsica de seguretat en vaixells pesquers. Amb aquesta iniciativa es busca que les noves generacions contemplin la pesca com una sortida professional més i acabin apostant per dedicar-s’hi. Un pas imprescindible per garantir un relleu generacional que, a Palamós igual que a la majoria de ports pesquers del país, no està garantit. Miquel Mir, Patró Major de la Confraria de Pescadors de Palamós, ho explicava ahir al programa d'aquesta emissora 'Palamós al dia'.
La incertesa que viu el sector pesquer, amb unes administracions que cada cop collen més els professionals per assegurar que l'activitat sigui sostenible, no ajuda a despertar noves vocacions. Malgrat tot, Miquel Mir assegura que, en les condicions actuals, l'ofici hauria de resultar atractiu pels joves.
A Palamós hi tenen base en l'actualitat una quarantena d'embarcacions, comptant l'arrossegament, l'encerclament i la flota artesana. Una nòmina que ha anat minvant amb el temps i que encara ho farà més amb les jubilacions que venen. Ni tan sols la immigració ha ajudat a pal·liar al problema. Una població que està molt present a les barques del peix blau, que necessiten més mà d'obra, però que és gairebé inexistent a l'arrossegament, per exemple.
Totes les notícies:
27/07/2026 - Societat L'hospital de Palamós tindrà un equip d'hospitalització domiciliària
La Fundació Hospital de Palamós vol incorporar abans no acabi aquest any un equip...
27/07/2026 - Societat L'Ajuntament licita el contracte de gestió de la Llar d'Infants Municipal
L'Ajuntament de Palamós ha iniciat la fase de licitació del contracte de gestió de la Llar...
27/07/2026 - Societat Palamós farà 3 jornades consecutives de donació de sang a l'agost
El Banc de Sang i Teixits de Catalunya i l'Associació de Donants de Sang de Girona convoquen 3...
27/07/2026 - Societat Mossos d'Esquadra reforça les comissaries de costa durant l'estiu
Els Mossos d'Esquadra han posat en marxa aquest estiu un pla integral de seguretat a tot el...
27/07/2026 - Medi Ambient Calonge i Sant Antoni posa punts informatius sobre la recollida de residus
L'Ajuntament de Calonge i Sant Antoni ha posat en marxa un sistema de punts informatius de carrer...
Notícies relacionades: