08/05/2024 Medi Ambient - Jordi Rodríguez
La fase d'excepcionalitat permet reomplir les piscines. (Foto: freepik.es).
La Generalitat va confirmar ahir que aixeca l'emergència per sequera i permet que els 202 municipis que beuen del sistema Ter-Llobregat, entre ells Palamós, retornin a la fase d'excepcionalitat. Això permetrà, entre altres coses, que les restriccions d’aigua en aquest territori passin de 200 a 230 litres per persona i dia, i poder reomplir piscines públiques i privades. Una decisió que es pren quan els embassaments d'aquest sistema han superat el 25% de la seva capacitat, xifres que no es veien des de l’agost de l’any passat.
Malgrat que l’anunci es fa en plena campanya electoral, el Govern defensa que les xifres d’acumulació d’aigua als pantans gràcies a les pluges dels darrers dies, sumat a les dessalinitzadores projectades, permeten aixecar l’emergència al sistema Ter-Llobregat i tornar a la fase d'excepcionalitat. Per tant, l’executiu de Pere Aragonès insisteix que no es tracta d’una mesura electoralista i que tampoc està condicionada per grups de pressió econòmics. Amb el 25,4% de les reserves al sistema Ter-Llobregat, un percentatge que es preveu que creixi encara més els propers dies, el Govern defensa fins i tot que s’allunya l’entrada a l’emergència fins al gener de 2025. David Mascort és el conseller d’Acció Climàtica de la Generalitat.
A nivell local, Palamós ha recollit en les dues últimes setmanes 41 litres per metre quadrat de pluja, segons les dades que ens facilita Àlex Castelló, de l'observatori @meteopalamos. L'alcalde del municipi, Lluís Puig, ha dit avui que, malgrat aquest pas enrere en les restriccions, cal continuar tenint consciència de la necessitat d'estalviar aigua. Ho ha dit en el programa de Ràdio Palamós 'Preguntes'.
El retorn a excepcionalitat permetrà ampliar el consum d’aigua als 202 municipis del Ter-Llobregat de 200 a 230 litres per persona i dia, i reomplir piscines públiques i privades, sense necessitat que siguin considerades d'utilització pública com a refugis climàtics. Aquests equipaments no es podran omplir si estan buits, exceptuant si són de nova construcció o s'hi ha fet una reforma. També es relaxen les restriccions a la pagesia i a la indústria, i, per contra, es mantenen les restriccions, per exemple, en el rec de zones verdes públiques i privades, o en la neteja viària. Per la seva banda, la plataforma cívica 'Aigua és Vida' critica la decisió del Govern i alerta que la sequera ni molt menys ha acabat. A més, afirma que el missatge que s'envia a la població pot ser contrari als esforços i a les campanyes de sensibilització per estalviar aigua. Dante Maschio és el portaveu de la plataforma.
Lluny d'això, si les reserves continuen creixent el Govern no descarta poder tornar, fins i tot, a la fase d’alerta.
Totes les notícies:
17/07/2025 - 5 detinguts per l'episodi de desordres públics de la Festa Major
En coordinació amb la Policia Local de Palamós, els Mossos d'Esquadra han detingut 5 persones, 3...
16/07/2025 - L'Ajuntament mostrarà als paradistes l'espai de l'antic Caprabó per saber quants hi volen anar mentre durin les obres del Mercat
Un cop formalitzat el lloguer del local de l'avinguda de Catalunya, cantonada a Carmel, on abans hi...
16/07/2025 - L'atur registrat a Palamós baixa de les 500 persones per primer cop en els últims 18 anys
Entrats ja de ple en la temporada turística d'estiu, el comportament de l'atur registrat als...
16/07/2025 - Alerta de la Generalitat per l'increment de morts per ofegament a les platges catalanes
Quan ja fa un mes de l'inici de la campanya de bany les víctimes mortals a les platges catalanes...
16/07/2025 - Junts vol més recursos per a la lluita contra el foc al bosc
L'inici de l'estiu ha estat climatològicament dur, amb temperatures molt altes, i això s'ha...