19/12/2023 Cultura - Jordi Rodríguez
Excavacions a la vil·la romana del Collet, aquest matí.
L'Ajuntament de Calonge i Sant Antoni i la Universitat de Girona han presentat aquest matí els resultats de la campanya 2023 d'excavacions a la vil·la romana del Collet, al nucli de Sant Antoni. Aquest turó, avui escapçat per la carretera que va de Sant Feliu a Palamós, antigament s'endinsava dins el mar. En època romana, en el seu cim s'hi va construir una vil·la i, a uns centenars de metres cap al nord-est, arran de la platja, s'hi va fer una terrisseria, que després esdevindria un cementiri.
Les primeres notícies que documenten restes d’època romana al Collet daten de finals del segle XIX i principis del XX. No obstant, els primers treballs arqueològics no es van realitzar fins un segle més tard, a inicis dels anys 2000. En aquell moment, el Collet va ser objecte de diferents excavacions que van permetre localitzar restes vinculades a la vil·la romana i també a la terrisseria i la necròpolis del Collet Est. L’any 2014 es va iniciar l’actual programa de treballs arqueològics gràcies a un conveni entre l‘Ajuntament de Calonge i el Laboratori d’Arqueologia i Prehistòria de la Universitat de Girona, que ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Girona. Des d'aleshores i fins avui les diferents campanyes d’excavacions han posat al descobert una vil·la romana de gran importància. Jordi Soler, alcalde de Calonge i Sant Antoni.
Els resultats de la campanya d'excavacions d'aquest any fan pensar els arqueòlegs que els habitants d'aquesta vil·la romana tenien un estatus destacat. Marc Bouzas és arqueòleg de la Universitat de Girona.
Els arqueòlegs creuen que l'ús de les termes va allargar-se entre 60 i 70 anys. És a dir, fins a finals del segle I dC, quan la vil·la romana va canviar del tot la seva fesomia. Les antigues estructures republicanes es van enderrocar i recobrir amb terra per crear una gran terrassa, damunt la qual s'hi va aixecar una vil·la imperial. Aquestes darreres excavacions han permès trobar també una trinxera i elements de la Guerra Civil espanyola. Elisabet Moner és arqueòloga de la UdG.
Les excavacions al jaciment del Collet es financen gràcies a l'acord que van signar l'Ajuntament de Calonge i Sant Antoni i la Universitat de Girona, amb el suport de la Generalitat i la Diputació de Girona. L'alcalde Jordi Soler ha avançat que estan treballant un Pla director per catalogar tots els elements trobats al jaciment perquè, en un futur, es pugin exposar al mateix recinte del Collet.
Totes les notícies:
15/09/2026 - Política Ple ordinari de l'Ajuntament de Palamós amb proposta d'elecció de nou Síndic de Greuges
Després de l'habitual pausa de l'agost, com cada tercer dimarts de mes avui reapareix el Ple...
15/09/2026 - Serveis Escala del creuer Silver Ray al port de Palamós
Des de primera hora d'aquest matí fa escala al port de Palamós el creuer Silver Ray, de la...
15/09/2026 - Societat Palamós capta 69 donacions de sang en la jornada extraordinària al passeig del Mar
La donació extraordinària de sang que es va fer aquest dissabte passat al passeig del Mar de...
15/09/2026 - Cultura Un centenar d'infants participen a l'activitat de l'ANC 'Juguem en català!'
L'Assemblea Nacional Catalana Badia de Palamós fa un molt bon balanç de la primera edició de la...
15/09/2026 - Societat SSIBE amplia la cartera de serveis privats amb una clínica dental
L'Àrea Mutual i Privada de Serveis de Salut Integrats del Baix Empordà, ha ampliat la seva oferta...