22/09/2023 Obres i Urbanisme - Jordi Rodríguez
La capella de La Fosca.
L'Ajuntament de Palamós ha estimat parcialment el recurs de reposició presentat pel Bisbat de Girona, contra les contribucions especials de la segona fase del projecte d'urbanització de la Fosca. El Bisbat, que en aquest projecte hi té afectada la capella de la Fosca, no haurà de pagar aquestes obligacions, d'entrada, però és més que possible que ho hagi de fer més endavant, quan s'activi una nova normativa que elimina algunes de les exempcions tributàries de què ha gaudit fins ara l'església espanyola.
El 3 de gener del 1979, el Regne d'Espanya i la Santa Seu van rubricar un acord que, en el seu article 4D, preveu que l'església no hagi de pagar ni contribucions especials ni impost de construccions i obres, en determinats tipus d'immobles de la seva propietat. És el cas de la capella de Santa Maria de la Fosca. Aquest és un petit temple que es va construir l'any 1946, per iniciativa de les famílies que formaven la primera colònia d'estiuejants d'aquest nucli costaner de Palamós. La capella va ser beneïda per l'aleshores rector de Sant Joan, mossèn Gaspar Coll, el 7 d'abril de l'any 1947, i en l'actualitat continua fent la seva funció. Ara està afectada per l'expedient de contribucions especials de les obres d'urbanització de la Fosca, i el Bisbat ho ha recorregut apel·lant als acords d'exempció esmentats. L'Ajuntament de Palamós ho ha acceptat, de manera que el Bisbat no tindrà l'obligació de pagament anticipat de les quotes, com si hauran de fer la resta de propietaris. Amb un matís important, però. L'Estat i la conferència episcopal espanyola han pactat la renúncia de l'església a aquest tipus d'exempcions tributàries, però això no serà efectiu fins que s'acabi el tràmit d'un projecte d'ordre ministerial que es va iniciar el maig passat. Per tant, quan això es faci efectiu el Bisbat hauria de liquidar les contribucions corresponents. Eduard Riera, regidor de Serveis Econòmics de l'Ajuntament de Palamós, ho explicava en el darrer Ple municipal.
D'altra banda, l'Ajuntament ha desestimat el recurs del Bisbat que qüestiona que les obres de la Fosca estiguin gravades amb contribucions especials per valor del 90 per cent del cost de la reforma. Aquestes resolucions les ha aprovat el plenari amb el vot en contra de la CUP, que diu que el Bisbat té prou recursos per pagar ja, i l'abstenció de Junts per Catalunya. La regidora d'aquesta formació, Blanca Suquet, ho argumentava així.
El Ple de l'Ajuntament de Palamós del mes de juliol passat va aprovar rebutjar els recursos de reposició presentats per 205 veïns de la Fosca, contra les contribucions especials que han de pagar per la segona fase de les obres d'urbanització d'aquest nucli. Igual que el Bisbat de Girona, els veïns estan disconformes amb el fet d'haver de carregar amb un 90 per cent d'aquestes quotes, que sumen en total uns 3'3 milions d'euros.
Totes les notícies:
18/09/2026 - Serveis La italiana Grandi Navi Veloci s'interessa per tenir una línia marítima regular amb Palamós
La companyia de ferris italiana Grandi Navi Veloci ha mostrat el seu interès per incorporar...
18/09/2026 - Serveis Segona escala de la setmana del creuer Silver Ray
El creuer Silver Ray arribarà demà dissabte al port de Palamós, en la que serà la seva segona...
18/09/2026 - Política Els presidents de l'ANC i del Consell de la República, protagonistes d'un col·loqui a Palamós
La territorial de l'Assemblea Nacional Catalana Badia de Palamós organitza aquest dissabte un...
18/09/2026 - Cultura Homenatge festiu al dj i productor palamosí David Monje
El dj i productor musical palamosí David Monje, que va morir aquest any a causa de la malaltia de...
18/09/2026 - Cultura La Gorga acull 'El Concert' d'alumnes de l'acadèmia L'Assaig by Elisabet
Aquest dissabte el Teatre La Gorga serà l'escenari d'un espectacle molt especial. Es tracta de 'El...