06/10/2021 Serveis - Jordi Rodríguez
Un vaixell de càrrega al port de Palamós, en una imatge d'arxiu.
El port de Palamós ha vist passar pel seu moll comercial gairebé 130.000 tones de mercaderies, entre els mesos de gener i agost d'aquest any. La xifra és un 83 per cent més gran que la del mateix període del 2020. Aquesta gran diferència es podria explicar pel fort impacte a tots els nivells que va tenir la pandèmia de la COVID-19, l'any passat. El fet, però, és que els registres del 2021 també superen d'un 53 per cent els del 2019, quan el coronavirus ni s'intuïa.
Estem parlant de 129.672 tones de mercaderia gestionades en els vuit primers mesos d'aquest any, que en el mateix període del 2020 van ser 70.709, i en el 2019, 84.891. Són dades facilitades a Ràdio Palamós per Ports de la Generalitat i que donen una idea de l'impuls que ha tingut el port en el camp del trànsit comercial.
Hi ha diferents factors que expliquen aquests bons resultats. Per exemple, el bon comportament del mercat de la pasta de paper, una matèria bàsica per a la fabricació de mocadors, bolquers o paper higiènic. També destaca la recuperació del tràfic de barita de la Xina, que feia una dècada que no venia a Palamós. Aquest mineral que es fa servir com a component per a pintures, per blanquejar ceràmica o per a donar resistència al vidre, també manté una via oberta entre els països del Magrib i el port de Palamós. Una altra de les operatives que expliquen el ressurgiment del trànsit comercial al port palamosí és la de la colza. Una planta que es conrea al Baix Empordà, Osona i el Pla de l'Estany. La seva llavor s'exporta a Holanda, el Regne Unit i França, per fer-ne biocombustible. També tenen un trànsit important els productes siderúrgics. Barres d'acer destinades als sectors de la construcció i l'automoció, o rotlles de filferro que tenen usos múltiples. Un dels més curiosos és el de l'embolcall dels taps de suro de les ampolles de cava. Al port de Palamós també es carrega biomassa forestal o estelles de fusta que viatgen principalment cap a França i Itàlia, on les centrals elèctriques les transformen en energia verda.
El port comercial de Palamós està especialitzat en càrrega general, mercaderies a dojo i operativa de peces especials. És l'únic amb tràfic de mercaderies a la costa gironina i, per tant, és la porta marítima d'entrada i sortida de la demarcació per a aquest tipus d'operatives. El port importa mercaderies dels països del Magrib, de la Unió Europea, Àsia, Nord-amèrica i Sud-amèrica, i exporta a països europeus com Holanda, Itàlia, França i el Regne Unit.
Totes les notícies:
22/10/2025 - Raimon Trujillo renuncia a ser el candidat de Junts a les properes eleccions municipals
L'actual portaveu de Junts per Catalunya a l'Ajuntament de Palamós, Raimon Trujillo, ha anunciat...
22/10/2025 - El Ple adjudica el contracte de residus amb crítiques de l'oposició
El Ple de l'Ajuntament de Palamós va aprovar ahir adjudicar a l'empresa Urbaser el contracte de...
22/10/2025 - Els pescadors palamosins volen veda només a l'hivern
Per primera vegada, la flota d'arrossegament de Palamós fa la seva veda anual dividida en dues...
22/10/2025 - FECOTUR entrega els vals regal per import de 1.000€ de 'La Comerçiada'
Palamós ha estat un dels 21 municipis on des del dia 6 i fins al 12 d'octubre s'ha celebrat la...
22/10/2025 - 100 turistes alemanys ens visiten avui a bord del Sea Cloud Spirit
Avui es fa la vuitena escala de creuer, de les 10 programades aquest mes d'octubre al port de...