24/11/2020 Cultura - Jordi Rodríguez
Les restes es troben a una fondària d’uns 40 metres i en part s’han descobert gràcies al temporal Gloria. (Foto: Museu d'Arqueologia de Catalunya).
Els professionals del Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya han redescobert les restes d’un vaixell del segle I abans de Crist, al fons de les illes Formigues. Redescobrir és l’expressió adequada perquè, de fet, ja fa molt que se’n coneixia l’existència, però no s’hi feia cap actuació des de feia gairebé 40 anys. Després d’una campanya d’excavació que s’ha fet aquest mes de setembre passat, ara s’investigarà si, com s’intueix, es tracta del vaixell de comerç de vi més antic construït a Catalunya.
Aquest jaciment va ser descobert l'any 1958 per submarinistes del Centro de Recuperación i Investigaciones Submarinas. Se'n va fer una primera excavació en aquell moment, i una altra l'any 1983, amb la recuperació d'una trentena d'àmfores i d'una part de la fusta del vaixell. La situació exacta del derelicte no es va precisar documentalment i se'n va perdre la referència fins a aquest mateix any, en que s'ha recuperat el fil. En part gràcies al moviment de sorra que va generar el temporal 'Glòria'. Entre setembre i octubre, el Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya hi va fer una actuació amb el vaixell Thetis. Ens ho ha explicat avui la responsable d'aquest servei, Rut Geli.
Els sondejos d'aquest 2020 han permès documentar elements de fusta del vaixell, obrint la perspectiva de més prospeccions en el futur. Rut Geli.
El fons marí de les illes Formigues és especialment prolífic pel que fa a jaciments arqueològics. Ja se'n coneixia un altre, el d'un vaixell romà de finals del segle I abans de Crist, que transportava més de 200 àmfores amb salaons i salsa de peix. El context de la pandèmia ha aparcat temporalment els sondejos d'aquest derelicte, que s'esperen reprendre l'any que ve.
Totes les notícies:
22/09/2026 - Medi Ambient L'estiu molt càlid augura una tardor amb risc de pluja extrema
El canvi climàtic fa que no parem de batre rècords de temperatures altes i, després d'un dels...
22/09/2026 - Serveis L'Ajuntament contracta una consultora per calcular el nou cost dels complements salarials de la Policia Local
L'Ajuntament de Palamós ha contractat una empresa externa perquè faci el càlcul dels complements...
22/09/2026 - Obres i Urbanisme L'oposició critica que els baixants del Mercat no es connectin a la xarxa d'aigües plujanes
Els grups de Junts per Catalunya i de Som-hi per Palamós i Sant Joan, tots dos en l'oposició...
22/09/2026 - Política La moció de JuntsxCat sobre Rheda, al Ple d'octubre
Després que finalment va quedar fora de l'ordre del dia del Ple municipal d'aquest setembre, Junts...
22/09/2026 - Cultura Recull dels primers anys de 'Converses de taverna', avui al cicle 'Mar fràgil'
Aquesta tarda es farà al Museu de la Pesca de Palamós la segona de les 3 sessions del cicle 'Mar...
Notícies relacionades: