24/11/2020 Cultura - Jordi Rodríguez
Les restes es troben a una fondària d’uns 40 metres i en part s’han descobert gràcies al temporal Gloria. (Foto: Museu d'Arqueologia de Catalunya).
Els professionals del Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya han redescobert les restes d’un vaixell del segle I abans de Crist, al fons de les illes Formigues. Redescobrir és l’expressió adequada perquè, de fet, ja fa molt que se’n coneixia l’existència, però no s’hi feia cap actuació des de feia gairebé 40 anys. Després d’una campanya d’excavació que s’ha fet aquest mes de setembre passat, ara s’investigarà si, com s’intueix, es tracta del vaixell de comerç de vi més antic construït a Catalunya.
Aquest jaciment va ser descobert l'any 1958 per submarinistes del Centro de Recuperación i Investigaciones Submarinas. Se'n va fer una primera excavació en aquell moment, i una altra l'any 1983, amb la recuperació d'una trentena d'àmfores i d'una part de la fusta del vaixell. La situació exacta del derelicte no es va precisar documentalment i se'n va perdre la referència fins a aquest mateix any, en que s'ha recuperat el fil. En part gràcies al moviment de sorra que va generar el temporal 'Glòria'. Entre setembre i octubre, el Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya hi va fer una actuació amb el vaixell Thetis. Ens ho ha explicat avui la responsable d'aquest servei, Rut Geli.
Els sondejos d'aquest 2020 han permès documentar elements de fusta del vaixell, obrint la perspectiva de més prospeccions en el futur. Rut Geli.
El fons marí de les illes Formigues és especialment prolífic pel que fa a jaciments arqueològics. Ja se'n coneixia un altre, el d'un vaixell romà de finals del segle I abans de Crist, que transportava més de 200 àmfores amb salaons i salsa de peix. El context de la pandèmia ha aparcat temporalment els sondejos d'aquest derelicte, que s'esperen reprendre l'any que ve.
Totes les notícies:
30/05/2025 - L'alcalde dona per resoltes les diferències amb els paradistes i diu que el nou Mercat de Palamós serà un referent
L'alcalde de Palamós, el republicà Lluís Puig, assegura que les discrepàncies dels paradistes...
30/05/2025 - JuntsxCat critica el govern per l'afer dels 4 treballadors de les zones ADER no subrogats
Junts per Catalunya, en l'oposició a l'Ajuntament de Palamós, es mostra crític amb el govern...
30/05/2025 - Fira del Conte als jardins de l'1 d'Octubre
Demà dissabte tindrà lloc la setena edició de la Fira del Conte, un any més a càrrec de...
30/05/2025 - Presentació al públic de l'Escudella de Palamós
A les 6 d'aquesta tarda, davant el Museu de la Pesca, es farà l'acte de presentació en societat...
30/05/2025 - 'Artemis' tanca avui la Mostra de Teatre Juvenil de Palamós
El Teatre La Gorga serà l'escenari, aquest vespre, de la cloenda de la Mostra de Teatre Juvenil de...
Notícies relacionades: