L'elevat preu de la gamba condiciona la campanya del Menú

18/07/2019 Serveis - Jordi Rodríguez


Gamba de Palamós en una parada del Mercat Municipal.

Gamba de Palamós en una parada del Mercat Municipal.

Aquest cap de setmana passat s'ha acabat la campanya gastronòmica del Menú de la Gamba, organitzada per l'Associació de Restaurants de la Badia-El Plat Blau. Els establiments encara no han tancat els números de la campanya, però ja saben que la seva rendibilitat serà baixa. El motiu és el preu de la matèria primera principal del menú, la gamba de Palamós, que d'un any per l'altre s'ha incrementat entre 15 i 20 euros per quilo.

Els restaurants que fan el Menú de la Gamba treballen amb talla mitjana pel menú genèric, i amb gambeta petita pel format de nit. Si aquesta darrera la pagaven habitualment a uns 25 euros per quilo, ara està per damunt dels 40. En el cas de la mitjana els increments se situen en proporcions similars. Atès que el preu del Menú de la Gamba, 39 euros, no s'ha tocat en relació a l'any anterior, la rendibilitat ha caigut en picat. Agustí Soto, del restaurant Guillermu, de Sant Antoni, és el president del col·lectiu El Plat Blau.



Des de la Confraria de Pescadors de Palamós s'admet que hi ha hagut increments forts del preu de la gamba. El seu patró major, Toni Albalat, diu que entra menys gamba de Palamós al mercat. No perquè no n'hi hagi, sinó perquè la pesca és més selectiva.



Els pescadors palamosins apliquen des de fa sis anys un pla de gestió de la gamba que pretén, precisament, reduir l'esforç pesquer perquè l'activitat perduri. Al cap de l'any es pesquen menys quilos, però es factura més perquè les talles i els preus són més competitius. L'Associació de Restaurants de la Badia es va plantejar suspendre la campanya del Menú de la Gamba, vist com evolucionaven els preus. Finalment l'han acabat però ara la pregunta és: el futur del Menú de la Gamba està en qüestió?. Agustí Soto respon.



Els restauradors proposen negociar amb la Confraria de Pescadors un preu unitari i estable per a la campanya gastronòmica, o comprar directament la gamba sense intermediaris. Aquest darrer punt és factible, segons el patró major, Toni Albalat.



Aquest any, el Menú de la Gamba, que arribava a la 25ª edició, s'ha fet entre l'1 de maig i el 14 de juliol. Hi han pres part una dotzena de restaurants de Palamós, Calonge i Sant Antoni, i Vall-llobrega, tots acreditats dins la marca de garantia Gamba de Palamós.



Fem servir cookies per a millorar els nostres serveis, cerques i informació mostrada. Si segueix navegant, considerem que n'accepta el seu ús. Aquest missatge no es tornarà a mostrar.

Més informació...