05/04/2019 Societat - Carlos Ribas
Efectes dels bombardejos feixisestes a Palamós durant la Guerra Civil. (Foto: Servei d'Arxiu Municipal).
El Servei d'Arxiu Municipal presenta aquest diumenge el documental 'Me'n recordo. La Guerra Civil a Palamós en 25 converses'. És un recull d'entrevistes, enregistrades entre els anys 2006 i 2009, que vol reflectir com es va viure aquest conflicte bèlic al municipi. Es va parlar amb 25 persones, nascudes o vinculades a Palamós i Sant Joan, que van viure la guerra en primera persona. La projecció es farà a les dotze del migdia, amb l'entrada gratuïta. Es recomana, però, reservar-la a través del web la gorga.cat.
El dilluns passat va fer 80 anys del final de la Guerra Civil Espanyola. Un conflicte bèlic, provocat per l'alçament militar del general Franco, que va durar gairebé tres anys, i que derivaria després en una acarnissada repressió, 40 anys de dictadura i ferides en una societat que, a hores d'ara, encara no han cicatritzat. Palamós va viure episodis cruents. Per exemple, amb el Canarias, el vaixell de l'armada espanyola que durant la Guerra Civil va bombardejar repetidament la vila. O els atacs aeris a càrrec de l'aviació italiana al setembre del 1938. La Guerra Civil Espanyola va ser el camp de proves per a moltes de les armes que les potències feixistes farien servir després durant la Segona Guerra Mundial. I, malauradament, Palamós va patir aquest trist experiment. En total, la Guerra Civil va deixar al municipi més d’un centenar de víctimes i la destrucció d’uns 400 edificis. Com van viure els palamosins aquells tràgics moments? Aquest diumenge ens en podrem fer una idea gràcies al documental 'Me'n recordo'. Una proposta de memòria oral formada pel testimoni de 25 persones que van viure aquell conflicte. L'organitza el Servei d'Arxiu de Palamós amb la col·laboració del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya. Carme Adroher, arxivera municipal, explica que aquest document audiviosual ens dona una imatge col·lectiva d'aquella època.
Carme Adroher destaca què els ha sorprès més dels testimonis d'aquella època.
El documental és producte de més de 30 hores de gravacions que es van fer entre els anys 2006 i 2009. Els enregistraments d'aquestes entrevistes es complementen amb materials d'arxiu. La projecció del documental 'Me'n recordo', amb el testimoni de 25 persones que van viure la Guerra Civil a Palamós, es farà aquest diumenge a La Gorga, a les dotze del migdia. L'entrada és gratuïta però es recomana reservar la localitat al web lagorga.cat.
Totes les notícies:
11/06/2026 - Societat La natalitat baixa fa perdre una línia educativa d'I3 a l'escola La Vila
Aviat farà 3 mesos que es va tancar la preinscripció escolar pel curs 2026-2027 a educació...
11/06/2026 - Obres i Urbanisme JuntsxCat reclama llum a la platja Gran però el govern diu que Costes no ho vol
Junts per Catalunya, en l'oposició a l'Ajuntament de Palamós, es queixa de la supressió dels...
11/06/2026 - Medi Ambient Prevenció d'incendis forestals a la Fosca i Castell
L'Agrupació de Defensa Forestal Gavarres-Marítima i l'Àrea de Medi Ambient de l'Ajuntament de...
11/06/2026 - Obres i Urbanisme La reforma de la coberta de tribuna de l'Estadi haurà d'esperar al setembre
La reforma de la coberta de tribuna de l'Estadi Municipal Palamós-Costa Brava no es podrà fer...
11/06/2026 - Política El president del Parlament, Josep Rull, visitarà demà Palamós
El president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, farà demà divendres una visita institucional...