22/11/2018 Cultura - Jordi Rodríguez
Les àmfores són del segle I abans de Crist. (Foto: Centre d'Activitats Subaquàtiques de Catalunya).
Les últimes excavacions que s’han fet al vaixell romà enfonsat a les illes Formigues han confirmat que les restes daten de finals del segle primer abans de Crist, i que les dimensions de l’embarcació són més grans del què els investigadors pensaven. El vaixell, que es va descobrir ara fa dos anys, portava un carregament de salsa de peix i, de moment, els arqueòlegs ja han registrat un centenar d’àmfores.
Les primeres prospeccions es van fer la tardor del 2016 amb el submarí Ictineu 3, en el marc d'una campanya per fer la carta arqueològica dels fons marins del Baix Empordà. De fet, el Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya ja coneixia l'existència d'aquestes restes per la informació que li havien donat un bus de Vic i un pescador de Palamós. Les últimes immersions han permès confirmar que, amb una mànega de sis metres, el vaixell és més gran del que s'havia apuntat fins ara. Gustau Vivar, director del Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya.
Per la seva banda, el director del Museu d'Arqueologia de Catalunya, Josep Boya, apunta que el jaciment de les illes Formigues formarà part d'un futur museu submarí virtual.
Al començament de les investigacions es creia que l'embarcació podria haver-se enfonsat a principis del segle primer després de Crist, però gràcies a les noves troballes s'ha confirmat que encara és més antic, concretament del segle anterior. Segons els arqueòlegs, de moment ja s'han registrat un centenar d'àmfores i també s'ha descobert que un 25 per cent del jaciment que han pogut explorar fins ara ha estat espoliat.
Totes les notícies:
25/12/2025 - Alerta de temporal de pluja i fort onatge al Baix Empordà per Nadal i Sant Esteve
Protecció Civil activa el Pla INUNCAT davant les fortes precipitacions i el risc d’inundacions...
24/12/2025 - Junts diu que el canvi d'alcaldia ha estat clau per recuperar la confiança amb ERC
Josep Santamaria, regidor de Junts per Catalunya a l'Ajuntament de Palamós, ha valorat l'acord...
24/12/2025 - Salut confirma la baixada de la incidència de la grip però fa una crida a mantenir les mesures preventives durant les festes
El Servei Català de la Salut confirma la baixada de la incidència de la grip però fa una crida...
24/12/2025 - Activitats nadalenques a Palamós aquests dies
Palamós viu aquests dies de festes de Nadal amb diverses activitats, algunes condicionades, però,...
24/12/2025 - La Policia Local entrega més de 70 quilos d'aliments recollits en la campanya solidària de Nadal a Càritas Palamós i Sant Joan
La Policia Local de Palamós ha entregat 70 quilos d'aliments bàsics, recollits durant la campanya...
Notícies relacionades: