18/01/2018 Societat
Intervenció oftalmòloga a l'hospital de Palamós. (Foto: SSIBE).
El programa de donació de còrnies de l’hospital de Palamós i del centre Palamós Gent Gran ha aconseguit 15 donacions en els 6 primers mesos de funcionament. Un dels receptors és precisament el Servei d’Oftalmologia de l’hospital palamosí, que des de l’any 2008 ha realitzat 32 transplantaments de còrnia. És el segon hospital de la demarcació de Girona, després del Josep Trueta, que implanta amb èxit aquest projecte.
El projecte de donació de còrnies es coordina amb el Banc de Sang i Teixits de Catalunya. Les còrnies que s'extreuen s'envien a aquesta institució, que s'encarrega de la seva preservació, validació i posterior distribució als centres que les necessiten. Per facilitar la donació, set professionals d'infermeria i de medicina de Palamós s'han format específicament per fer tot el procés. Des de la detecció del donant, passant per l'entrevista amb els seus familiaris i, finalment, fent l'extracció. D'aquesta manera, tot el procediment el fan professionals de Serveis de Salut Integrats del Baix Empordà, agilitant el procés sense demores posteriors a la mort del donant. Xavier Arrèbola, director d'Infermeria de l'hospital de Palamós.
La majoria de receptors de còrnia i de teixit ocular són pacients amenaçats de perdre la visió i que tenen en el transplantament l'única opció de recuperar-la.
Una sola còrnia pot ajudar a dues persones, perquè es pot dividir en dos segments. Tothom pot ser donant i té el dret de fer-ho entre els 2 i els 89 anys. Hi ha criteris excloents, per exemple, en el cas que el donant tingui patologies infeccioses. En canvi, tenir miopia, estigmatisme o hipermetropia, o haver estat operat de cataractes no és cap impediment per a la donació de còrnies.
Totes les notícies:
12/06/2026 - Serveis Palamós viurà demà la seva gran festa gastronòmica de l'any amb la Fira de la Gamba
Tot està a punt perquè Palamós visqui demà dissabte la gran festa de la Fira de la Gamba....
12/06/2026 - Serveis Escala de creuer amb l'Azamara Onward
Les escales de creuer d'aquest mes de juny al port de Palamós arriben avui a l'equador, amb la...
12/06/2026 - Cultura Comença el muntatge de l'espai de Barraques a la platja Gran
Ja ha començat el muntatge de l'espai de Barraques de la Festa Major de Palamós 2026, a la platja...
12/06/2026 - Cultura Palamós celebra l'orgull LGTBIQ+ amb actes diversos
Palamós celebrarà demà dissabte amb diferents actes l'orgull del col·lectiu LGTBIQ+. D'una...
12/06/2026 - Esports Rita Scalise i David Jiménez (CN Palamós) a la Final Territorial de benjamins
Rita Scalise i David Jiménez, tots dos nedadors d'edat benjamina del Club Natació Palamós,...