18/11/2015 Política
Lluís Companys és l'únic president escollit democràticament que va ser executat el segle XX.
Palamós reclama l’anul•lació del judici que va condemnar el President de la Generalitat Lluís Companys. El Ple de l’Ajuntament va aprovar una moció ahir en favor de la Justícia Universal i la Memòria Històrica que vol ser un homenatge a tots els afusellats durant la Guerra Civil i la dictadura franquista. Aquest 2015 es compleixen 75 anys de l’assassinat de Lluís Companys.
La moció recull que Companys és l'únic president elegit democràticament que va ser executat a Europa al segle XX. Es demana restablir el seu honor amb l'anul·lació del judici que el va condemnar a mort en un consell de guerra sense garanties processals i de forma il·legal. Es reclama també que es retornin els documents de Companys que la Gestapo va requisar el 1940 a les oficines que la Generalitat tenia a l’exili a París, que després va lliurar a l’ambaixada espanyola i aquesta a la policia franquista. Actualment, es conserven a l’Archivo General Militar d’Àvila. Aquest fons, format per cartes i discursos de Companys, ha estat reclamat per la Comissió de la Dignitat i per la Generalitat de Catalunya al govern espanyol. En definitiva, una moció en defensa de la Justícia Universal i de la Memòria Històrica que van votar favorablement tots els grups menys el Partit Popular que es va abstenir. La seva portaveu Vanesa Mányik ho va argumentar així.
Joan Bohigas, de la CUP, demana que l'estat espanyol repari aquest deute moral i que, tal com hauria de fer en l'actualitat, acati la voluntat de les urnes.
Per a Dani Reixach, de Junts X Palamós i Sant Joan, aquesta moció és un homenatge a tots els afusellats durant la Guerra Civil i la dictadura franquista.
Jordi Pallí, portaveu de CiU, incideix en la figura de Lluís Companys perquè va ser un president elegit democràticament i que va ser condemnat només pel fet de ser president de Catalunya.
Teresa Ferrés, del PSC, va dir que ahir feien un acte de justícia a una figura clau del segle passat.
Maria Puig, regidora d'ERC, partit impulsor de la moció, destaca especialment que aquest reconeixement es faci a Palamós, un dels pobles més castigats per la Guerra Civil i el franquisme.
El passat 15 d'octubre es van complir 75 anys de l'assassinat de Lluís Companys. Va ser el primer president del Parlament de Catalunya, del 1932 al 1933. Durant el segon semestre d'aquell any també va ser ministre del Govern Espanyol. El 1934 es va convertir en el 123è president de la Generalitat de Catalunya. El 1940, acabada la Guerra Civil i mentre fugia de les tropes franquistes, va ser detingut a França per la Gestapo alemanya per ordre de les autoritats espanyoles. Se'l va condemnar a mort en un consell de Guerra i va ser afusellat el 15 d'octubre de 1940 al fossar de Santa Eulàlia del castell de Montjuïc. Alemanya i França van demanar perdó per haver col·laborat en la seva detenció i deportació, mentre que la justícia espanyola es nega a declarar nul el seu judici. És l'únic president de govern elegit democràticament a Europa al segle XX que ha mort executat.
Totes les notícies:
16/05/2026 - Esports El Palamós guanya al camp de l'Argentona i jugarà la promoció d'ascens a la Lliga Elit (2-3)
El Palamós ha aconseguit guanyar al camp de l'Argentona per 2 gols a 3 i tanca la lliga regular...
15/05/2026 - Societat L'expedient del canvi del topònim no rep al·legacions i aquest dimarts que ve passarà pel Ple
El procés pel canvi del topònim de Palamós donarà un pas més aquest dimarts vinent, en el Ple...
15/05/2026 - Societat Segona tongada de donació de sang i plasma al CAP, avui en horari de matí i de tarda
El Banc de Sang i Teixits de Catalunya i l'Associació de Donants convoquen avui una jornada de...
15/05/2026 - Cultura 'La Socarrada' dels Showboys, aquest dissabte a l'Arbreda
El parc de l'Arbreda serà l'escenari demà dissabte de 'La Socarrada', la tercera edició...
15/05/2026 - Cultura Carlos Ribas Soler publica 'Magical Mystery Beat', el primer single del seu nou àlbum i un homenatge als Beatles
El músic palamosí Carlos Ribas Soler publica avui el primer single del seu nou àlbum. La cançó...