05/05/2015 Cultura
Una imatge de la biblioteca municipal de Palamós.
La Generalitat exigeix al govern espanyol que assumeixi el cost total del nou cànon que s’aplicarà a les biblioteques i que entrarà en vigor al juny. Es tracta d’una nova taxa de drets d’autor, lligada al préstec de llibres, i que es vol carregar als ajuntaments. El Servei de Biblioteques de la Generalitat ho rebutja perquè creu que els municipis ja estan prou carregats de pressió fiscal. El cànon no el paguen ni els usuaris ni les mateixes biblioteques, sinó les administracions que en són responsables.
Publicat al BOE l'agost de l'any passat, el Reial Decret arriba amb vuit anys de retard, perquè Espanya està pagant aquest cànon des de l'any 2007. Obligat per una sentència del Tribunal de Luxemburg, el govern de l'Estat se n'ha fet càrrec des d'aleshores, per bé que amb el compromís de buscar una fórmula per regular aquesta compensació als autors pel préstec de les seves obres. El cànon ha d'entrar en vigor el juny d'aquest any. La gran majoria de les biblioteques són municipals i l'objectiu de la Llei és que el cànon el paguin els ajuntaments. La cap del Servei de Biblioteques de la Generalitat, Carme Fenoll, s'hi oposa.
El cànon pel préstec bibliotecari afecta els equipaments de municipis de més de 5 mil habitants i, per tant, Palamós hi està inclòs. Carme Fenoll tem que l'entitat que gestiona els drets d'autor dels escriptors comenci aviat a girar factures als municipis.
En aquest sentit, el Centro Español de Derechos Reprogràficos, gestor dels drets d'autor dels escriptors, considera que les quantitats que es poden obtenir amb el cànon de préstec, tal i com està plantejat, són insigniticants.
Totes les notícies:
02/07/2026 - Obres i Urbanisme Maria Puig demana consens i respecte al criteri tècnic per decidir on es farà la futura depuradora nova
El Consorci d'Aigües de la Costa Brava està treballant en un estudi d'alternatives per a la...
02/07/2026 - Societat L'escola Els Àngels va acabar el curs un dia abans per insectes en una aula
El curs escolar 2025-2026 va posar el punt i final el 19 de juny passat, però a l'escola...
02/07/2026 - Societat La Capella del Carme inaugura l'exposició 'Menja. Actua. Impacta', sobre alimentació saludable i sostenible
Avui s'ha inaugurat a la Capella del Carme l'exposició 'Menja. Actua. Impacta', sobre alimentació...
02/07/2026 - Cultura Cinema a La Gorga amb 'Estrany riu', i col·loqui amb la directora de càsting
El Teatre La Gorga de Palamós acollirà aquest vespre la primera projecció de l'estiu dins el...
02/07/2026 - Cultura La Biblioteca Municipal obre la temporada de contes infantils al passeig del Mar
Ja som al mes de juliol i, com cada any durant els mesos d'estiu, la Biblioteca Municipal de...
Notícies relacionades: