05/06/2012 Cultura
El claustre de la finca del Mas Vent (Foto: Vincent Leroux, publicada avui a El País)
Un professor d’Art Medieval de la Universitat de Girona ha divulgat l’existència d’un claustre d’origen romànic a l’interior d’una finca privada del municipi de Palamós. Es tracta del Mas del Vent, a La Fosca, i el claustre l’hi van traslladar i muntar a finals dels any cinquanta. El professor, Gerardo Boto, intenta des de fa temps poder-lo estudiar però els propietaris de la finca no li ho han permès. L’Ajuntament de Palamós coneixia l’existència del claustre però no el té catalogat perquè no és patrimoni municipal. El professor Boto es va interessar pel tema d'una manera gairebé casual. L'edició francesa d'una revista de decoració en va publicar les fotografies i a partir d'aquí s'hi va fixar i va començar les seves investigacions, sempre a partir d'instantànies. Tot i que no ha tingut oportunitat de fer-ho d'una manera més fefaent, Boto està convençut que es tracta de restes romàniques del segle dotze. Recentment, ho va explicar en un certàmen científic. D'això se n'ha fet ressò avui el diari El País, creant un important rebombori. El fet, però, és que l'Ajuntament de Palamós ja tenia constància de l'existència del claustre. El Mas del Vent, també conegut com Mas Brugarol, està catalogat en el Pla Especial de Protecció del Patrimoni, però el claustre no perquè és un element sobrevingut, que no pertany al patrimoni municipal. Gràcia Artigas és la regidora de Cultura i Patrimoni de l'Ajuntament de Palamós.
CITA GRÀCIA ARTIGAS 1
En el seu treball sobre el claustre del Mas Vent, el professor Gerardo Boto va presentar un projecte a la beca Cooperativa La Equitativa de l'any passat, que promou el Servei d'Arxiu Municipal, sense obtenir el premi. El científic assegura que no ha tingut mai facilitats per poder estudiar aquest element arquitectònic. La regidora Gràcia Artigas, però, no creu que el propietari s'hagi amagat mai de la seva existència.
CITA GRÀCIA ARTIGAS 2
Paral·lelament a tot això, la Asociación de Amigos del Románico va començar l'any passat una campanya per inventariar i protegir la construcció i per aconseguir que els seus amos deixin analitzar-la. Han contactat amb la Generalitat i el govern de l'Estat que, tímidament, han començat gestions per intervenir. De moment, però, no s'ha fet ni tan sols una inspecció.
Gràcia Artigas 1
Gràcia Artigas 2
Totes les notícies:
29/07/2026 - Serveis FECOTUR vol que el comerç ofereixi valor afegit per combatre les compres 'online'
El comerç electrònic s'ha convertit en el principal enemic de les botigues de proximitat. La...
29/07/2026 - Serveis El Marella Discovery 2 fa escala avui amb 1.900 turistes britànics
La naviliera més fidelitzada a les escales de creuer al port de Palamós, la britànica Marella...
29/07/2026 - Societat Un jove futur patró de pesca basc es forma fent pràctiques a Palamós
L'Organització de Productors Pesquers de Palamós col·labora amb altres territoris pesquers per...
29/07/2026 - Societat Fins divendres encara es poden fer inscripcions per a l'EMAP
L’Escola Municipal d’Adults de Palamós finalitzarà aquest divendres vinent, 31 de juliol, el...
29/07/2026 - Serveis L'hostaleria gironina, a favor del retorn del peatge a l'AP7
La Federació d'Hostaleria i Turisme de les comarques de Girona està a favor que l'autopista AP7...