03/07/2009 Cultura
Gravat que reprodueix el setge francès de 1809 a Palamós.
Demà es fa l’acte de descoberta d’una placa d’interpretació històrica al sector del molí de sa Punta i el far de Palamós, el punt on les tropes napoleòniques van matar 54 persones ara fa 200 anys. L’acte pretén recordar aquesta efemèride i reivindicar la memòria d’aquelles víctimes. Després de tres dies de setge, l’exèrcit napoleònic, format per tropes franceses i italianes, va prendre Palamós el dia 5 de juliol de 1809. No n’hi va haver prou amb l’heròica resistència d’un grup de sometents, sota el comandament d’Antoni Cabrera. La repressió exercida pels italians va ser ferotge. Un grup de sometents va ser arraconat al Molí de sa Punta, on es van trobar que les embarcacions de la marina espanyola que els havien de rescatar havien fugit. Els soldats italians no van tenir compassió ni dels combatents ni dels civils. El resultat, 54 persones assassinades. Cap dels atacs que ha patit Palamós al llarg de la seva història ha estat tan cruent com aquest. Pere Trijueque, historiador local i Fill Predilecte de la vila, explica el per què d’aquesta massacre.
CITA PERE TRIJUEQUE 1
És curiós que tropes italianes van defensar Palamós del setge francès de 1694 i també van ser italians els qui van provocar la matança de 1809. Pere Trijueque considera, en qualsevol cas, que ja era moment de fer un reconeixement a la memòria dels sometents i els civils que van morir.
CITA PERE TRIJUEQUE 2
Coincidint amb el segon centenari dels fets, Palamós commemora demà el setge napoleònic de 1809. Ho fa amb la descoberta d’una placa d’interpretació històrica a la zona del far. Va ser ben bé al costat, a la cala del Frare Damià, que es va cometre la massacre. David Sagrera i Nuri Pérez, de l’Agrupació Teatral La Gespa, llegiran un text que ha elaborat Pere Trijueque. L’acte comptarà amb l’acompanyament musical de Dolors Vidal, al violoncel, i de David Morata, al violí. Tot plegat, a partir de les vuit del vespre, demà, al far de Palamós.
Si voleu consultar aquesta notícia al lloc web de Ràdio Palamós –www.radiopalamos.com- hi trobareu adjunta la gravació d’un espai de la sèrie ‘Sabíeu què..’ dedicat al setge de 1809. El document forma part de l’arxiu fonogràfic de l’emissora, Fonohistòria.
Pere Trijueque 1
Pere Trijueque 2
'Sabíeu que...?'
Totes les notícies:
27/07/2026 - Societat L'hospital de Palamós tindrà un equip d'hospitalització domiciliària
La Fundació Hospital de Palamós vol incorporar abans no acabi aquest any un equip...
27/07/2026 - Societat L'Ajuntament licita el contracte de gestió de la Llar d'Infants Municipal
L'Ajuntament de Palamós ha iniciat la fase de licitació del contracte de gestió de la Llar...
27/07/2026 - Societat Palamós farà 3 jornades consecutives de donació de sang a l'agost
El Banc de Sang i Teixits de Catalunya i l'Associació de Donants de Sang de Girona convoquen 3...
27/07/2026 - Societat Mossos d'Esquadra reforça les comissaries de costa durant l'estiu
Els Mossos d'Esquadra han posat en marxa aquest estiu un pla integral de seguretat a tot el...
27/07/2026 - Medi Ambient Calonge i Sant Antoni posa punts informatius sobre la recollida de residus
L'Ajuntament de Calonge i Sant Antoni ha posat en marxa un sistema de punts informatius de carrer...